چطور یک بیزینس پلن برای مهاجرت بنویسیم؟

 

چالش‌هایی که مهاجران هنگام تلاش برای راه اندازی یک تجارت کوچک با آن روبرو هستند بسیار متنوع است. البته تفاوت‌های فرهنگی، عدم وجود شبکه‌های حمایتی، عدم توانایی در گرفتن وام بانکی و چالش در انتخاب شغلی مناسب در عرصه بین المللی، همگی مشکلات زیادی را به دنبال دارند. اما چالش شماره یک ممکن است عدم برنامه ریزی مناسب برنامه کسب و کار باشد.

بیزینس پلن که به عنوان ابزاری اساسی برای کارآفرینی در نظر گرفته می شود، می‌تواند به معنای واقعی کلمه کسب و کار یک نفر را متحول ساخته یا آن را نابود سازد.

نحوه نوشتن بیزینس پلن برای مهاجرت

قالب اصلی برای نوشتن بیزینس پلن مشابه است  که شامل بیانیه چشم انداز، یک مأموریت، یک برنامه مالی، یک برنامه بازاریابی و موارد دیگر. شما می‌توانید برای نوشتن بیزینس پلن قالب‌هایی را با سؤالات آسان برای پاسخ به صورت آنلاین پیدا کنید که این امکان را می دهد تا خلاها را پر کنید. اما آیا واقعاً ساده است؟ اگر چنین است، چرا برخی از برنامه‌های تجاری منجر به موفقیت می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نه؟ در ادامه مروری بر عناصر اصلی بیزینس پلن عالی ارائه می شود.

چشم انداز و رسالت

نوشتن بیانیه چشم انداز و ماموریت بخش آسان یک بیزینس پلن است. بیانیه چشم انداز در اصل این است که چگونه می‌توان برای مثال در پنج سال آینده پیشرفت داشت. در تعریف چشم انداز، به همه رویاها، اهداف و شغل خود فکر کنید. با فرض افتتاح یک فروشگاه، باید تمامی اطلاعات را در این ارتباط وارد کنید تا اینکه مشکلی در آینده به وجود نیاید.

در نوشتن بیزینس پلن ماموریت به این معناست که با هدف شرکت آشنا شده و نحوه عملکرد آن را چگونه می بینید. هدف شما در رابطه با یک فروشگاه می‌تواند اینطور باشد "کلیه محصولات ما تضمین شده است، کارکنان ما دارای بالاترین توانایی کاری هستند و در شهر به عنوان بهترین مکان برای انجام بهترین خدمات و کالاها شناخته شده‌ایم." مأموریت شما باید واضح، معنادار از نظر اجتماعی و قابل اندازه گیری باشد.

امور مالی

در هنگام نوشتن بیزینس پلن باید برنامه مالی که شامل بودجه استارتاپی است توجه شود. برنامه مالی مشخص می‌کند برای گشایش درهای شغلی به چه میزان پول نیاز خواهد بود. این مورد به طور معمول شامل امکانات، تجهیزات، مواد و لوازم مورد نیاز در ابتدا می باشد. هنگامی که می‌دانید که چقدر به راه اندازی شرکت خود نیاز دارید، تنها کاری که باید انجام دهید محاسبه پول مورد نیاز برای فعالیت تجاری خود با سود است.

اکنون باید پیش بینی جریان پول را انجام دهید. با استفاده از یک صفحه گسترده، باید بیانیه درآمد / هزینه ایجاد کنید که درآمدها و هزینه‌ها را نشان می دهد. با استفاده از یک صفحه گسترده اکسل، می توانید به سرعت تغییرات جزئی در هزینه‌ها و درآمدها ایجاد کرده و فوراً مشاهده کنید که چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر به دنبال وام بانکی هستید، مرتب نگه داشتن حساب‌ها مهم است، اما بانک‌ها خواهان مشاهده برنامه شما برای بازاریابی و ایجاد مشاغل هستند.

بازار هدف

بعنوان یک برنامه افزودنی در نوشتن بیزینس پلن، تعیین این که چه نقشی در بازاریابی دارید، بسیار مهم است. این قسمت بر جنبه جمعیتی استوار است. آمار جمعیتی نوعی داده است که برای تعیین خریدار محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این آمار معمولاً مبتنی بر سن، نژاد، جنسیت، وضعیت اشتغال، موقعیت مکانی و غیره است.

روانشناسی در تعیین مشتری هدف حائز اهمیت است. روانشناسی در واقع نگرش مشتری، شخصیت، علایق، فعالیت‌ها و نظرات است. ترکیب این دو باعث می شود تا مشتری راحت تر شناسایی شده و فروش آسانتر شود. در تعیین بازار هدف بهتر است از مشاوره بیزینس پلن کمک بگیرید.

تجزیه و تحلیل فعالیت تجاری

قبل از شروع هر کاری در حوزaه کسب و کار و تقاضا برای پناهندگی و مهاجرت، تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار از تمامی جهات ایده خوبی است زیرا می‌توانید بیزینس پلن خود را بنویسید. برای کمک به این وضعیت، یکی از اولین کارهایی که می‌توانید انجام دهید ایجاد یک تجزیه و تحلیل SWOT است. در یک صفحه کلمات را بنویسید: نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید. سپس، زیر هر کدام، آنچه را که احساس می‌کنید برای شما و تجارت شما مهم است یادداشت کنید. نقاط قوت و ضعف درونی بوده و به خودتان مربوط می شوند.

در روند نوشتن بیزینس پلن بهتر است تا از نقاط قوت شخصی خود آگاه باشید، اما مهمتر از این، شناخت نقاط ضعف است چون این کار به شما اجازه می دهد تا تمامی مسائلی را که به ارتقای کسب و کار شما کمک کند شناسایی کنید. مثال خوب در این مورد، ضعف در عدم توانایی فروش است. برای کاهش این مسئله به عنوان یک ضعف، می‌توانید استخدام یک فروشنده را در نظر بگیرید و هزینه آن را در بودجه کارآفرینی خود وارد کنید.

فرصت ها و تهدیدها مربوط به نیروهای خارجی است که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید، اما باید از آنها آگاه باشید. اگر تصمیم به راه اندازی یک تجارت را گرفتید، باید یک نیاز در جامعه و فرصتی برای امرار معاش را شناسایی کرده باشید. شما باید به همان اندازه تهدید را در جامعه در نظر بگیرید که ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، مانند رقبای محلی یا تغییر ساختار کاری در یک موقعیت کاری تثبیت یافته و شناخته شده.

برنامه ریزی تجاری خود را دنبال کنید.

با تمام این استراتژی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها، گام بعدی ایجاد یک برنامه عملی تحت اللفظی است. این روش برای تنظیم اهداف عملیاتی شما کارایی فوق العاده ای خواهد داشت. اولین قدم این است که اهداف خود را با شرایط و مهلت‌های زمانی مشخص قرار دهید. اما در برنامه اقدامی خود خاص و واقع بین باشید. به عنوان مثال، در ماه اول، اهداف شما ممکن است ایجاد کارت ویزیت و شروع به طراحی وب سایت باشد. در مرحله بعد، این امر می‌تواند اولین تلاش برای بازاریابی شما از طریق شبکه های اجتماعی باشد. یک برنامه عملیاتی باید ماه به ماه تقسیم شود و روند کاری خود را در طی 12 تا 18 ماه آینده انجام دهید.

برای کارآفرینانی با برنامه مشخص و چشم انداز مثبت، جابجایی یا شروع کار در خارج از کشور می تواند یک تجربه برای تغییر در زندگی باشد. علاوه بر معرفی ایده یا چشم انداز جدید به بازارهای مختلف، می‌توانید از تمام مزایای تجربه یک فرهنگ و شیوه زندگی جدید و روش‌های مختلفی که این امر می‌تواند آگاهی و بهبود بخش کسب و کار شما باشد بهره مند شوید. ساده ترین راه برای دستیابی به این امر ویزای کارآفرینی است و گزینه های بسیار خوبی برای انتخاب وجود دارد. چندین دلیل برای دنبال کردن ویزای کارآفرینی وجود دارد. در این مسیر توصیه میشود از مشاوره بیزینس پلن بهره لازم را ببرید.



تاريخ : شنبه 14 تير 1399برچسب:, | 16:39 | نويسنده : مسعود |

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم؟

 

آیا شما نحوه نوشتن طرح توجیهی را می‌دانید؟  یک طرح توجیهی طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مربوط به یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار می‌شود. به عبارت دیگر، طرح توجیهی تعیین می‌کند آیا یک ایده کسب و کار ایده‌ای معقول است یا نه.

طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. هدف از اجرای هر طرح توجیهی کسب سود و منفعت است؛ از اینرو به منظور دست‌یابی به معیار و شاخص مناسب جهت تعیین سوددهی و یا عدم سوددهی طرح‌ها، مجموعه‎ای از شاخص‌های مالی و اقتصادی در طی سال‎ها‎ی قبل توسط کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ تعریف و استفاده شده است. هدف از آنالیز مالی طرح امکان‌سنجی در گزارشات توجیهی نیز کسب شاخص‌های مالی و اقتصادی به منظور تصمیم‌گیری صحیح‎ می‎‎باشد. در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های تولید، درآمد سالیانه پیش‌بینی شده برای طرح و سایر مبانی و مفروضات مورد نیاز برای انجام محاسبات، صورت حساب سود (زیان)، صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه پیش‌بینی شده، تهیه و تنظیم‎ می‎‎شود.

معمولاً نوشتن طرح توجیهی توسط یک فرد متخصص در زمینه کسب و کار به تحریر در می آید.  بخش های مختلف طرح توجیهی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • تجزیه و تحلیل مالی که برای مطالعه و تحلیل ابعاد مختلف مسائل مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد.
  • مطالعه جامع بازار که در آن ابعاد مختلف بازار هدف برای عرضه محصول نهایی طرح توجیهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ابعاد مسائلی مثل کمبودها، بازار هدف، عرضه، تقاضا و باقی موارد را در بر می‌گیرند.
  • توجیه‌پذیری فنی که به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی مثل فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزات تولید و ساختار اجرائی طرح انجام می‌شود.

در نوشتن طرح توجیهی، معمولاً نظر افراد تصمیم گیرنده را به سمت مسیری خاص سوق می‌دهند. بسیاری از اوقات تنها یک مسیر فعالیت وجود دارد، ولی باید تغییراتی در این وضعیت صورت گیرد. لذا باید در روند آماده سازی طرح توجهی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید.

کامفار و نگارش طرح توجیهی

کامفار نرم‌افزاریست که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان‌سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود. این نرم‌افزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد تدوین شده ‌است.

طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و غیره با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می‌پذیرد. نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسانتر می‌سازد. این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیه‌پذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصت‌یابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری می‌باشد.

ورودیهایی نرم افزار کامفار در نگارش طرح توجیهی

  • تعریف پروژه
  • برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)
  • محصولات
  • واحدهای پولی داخلی و خارجی
  • تورم داخلی و خارجی
  • مشارکت‌های داخلی و خارجی
  • نرخ تنزیل سهام دار
  • هزینه‌های ثابت سرمایه گذاری شامل: ( خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمان‌ها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظت‌های زیست محیطی، هزینه‌های سربار، هزینه‌های قبل از بهره برداری و هزینه‌های پیش بینی نشده).
  • هزینه‌های تولید شامل: (مواد خام، ملزومات کارخانه، تسهیلات، انرژی، قطعات یدکی مصرف شده، تعمیرات و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه‌های اداری، هزینه های اجاره بلند مدت، هزینه‌های بازار یابی).
  • برنامه فروش داخلی و خارجی
  • سرمایه در گردش
  • منابع تأمین مالی کوتاه مدت و دراز مدت
  • مالیات، یارانه

خروجی‌های نرم افزار کامفار

  • بررسی‌های مالی
  • برآورد سرمایه‌گذاری ثابت
  • برآورد سرمایه در گردش
  • برآورد هزینه سالیانه تولید
  • برآورد استهلاک سالیانه سرمایه گذاری
  • برآورد کل سرمایه مورد نیاز طرح
  • برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه‌ها


تاريخ : دو شنبه 2 تير 1399برچسب:, | 12:44 | نويسنده : مسعود |

 

 

مستندات و شواهد قوی متعددی وجود دارد که کشور چین، ایران و کلاً مردم دنیا در بحث بیماری "کرونا" دچار یک بازی سیاسی ــ اقتصادی بسیار کثیف شده‌اند؛ "دروغ بزرگی" که به‌راحتی به‌خورد مردم داده‌اند...، اما چطور؟!

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگذاری تسنیم؛ بنابر شواهد و قرائن محکم و پیدا و پنهان، موج ترس و تبلیغات گسترده جهانی در مورد "ویروس کرونا" بیش از آنکه به‌دلیل کشندگی این ویروس باشد، دلایل اقتصادی و تجاری دارد و برنده اصلی این جنگ تبلیغاتی سنگین تا به امروز، ایالات متحده آمریکا بوده است!

چرا که تعداد کل فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور چین تا به امروز کمتر از 2 هزار و 500 نفر است آن هم در کشوری که یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت دارد(!!) در حالی که تعداد کشته‌های آنفلوآنزا در آمریکا با جمعیتی 330 میلیون نفری فقط در سال 2018‌ــ‌2017، 61 هزار نفر بوده‌ است!!

در همین رابطه، زینب بهرامی؛ دانشجوی بخش اپیدمیولوژی مهندسی محیط زیست و سلامت دانشگاه کیوتوی ژاپن، یادداشتی را در اختیار تسنیم قرار داده که خواندن آن برای اشراف بیشتر به پشت‌پرده چرایی پمپاژ ترس از کرونا بسیار کلیدی است: 

"من پزشک نیستم؛ رشته‌ام اپیدمیولوژی، علم آمار و تحلیل داده‌های وضعیت سلامت و بیماری در یک جامعه و جهان، به‌خصوص بیماری‌های همه‌گیر و شایع است؛ پس من اطلاعات پزشکی در مورد ماهیت و عملکرد کرونا ندارم اما می‌خواهم از دریچه رشته خودم در موردش صحبت کنم.

البته برای این یادداشت، مشورت کاملی با یک پزشک متخصص کردم که این روزها بیمارستانش میزبان افراد مشکوک به کرونا و بیماری‌های ویروسی است همچنین گزارش‌های دکتر تاکایاما را خواندم که به‌عنوان پزشک داوطلب به کشتی تفریحی پر از افراد آلوده به کرونا رفته است.

دانشگاه ما همکاری نزدیکی با سازمان CDC آمریکا (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) دارد؛ این سازمان تقریباً مادر علم اپیدمیولوژی و تهیه‌کننده مفاد درسی و تحقیقاتی رشته سلامت عمومی است و من اطلاعات یادداشت را از وب‌سایت این سازمان می‌گذارم.

طی حدود 2 ماهی که ویروس کرونا مطرح شده، شهر بزرگ ووهان قرنطینه شده و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، چند ده‌هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌‌اند اما تعداد کشته‌ها در کشور یک میلیارد و نیمی چین، کمتر از 2500 نفر و در سراسر جهان، بسیار بسیار پایین است. (دکتر توموکی گفت تعداد زیادی از فوتی‌های چینی به‌خاطر ضعف نبوده است بلکه استرس و وحشت بسیار بالا سیستم ایمنی بدن افراد را از کار انداخته بود!) البته بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، سعی می‌کنند به‌خاطر حفظ منافع اقتصادی، آمار و اطلاعات دقیق به افکار عمومی ندهند.

پس طبق گزارش CDC و WHO چنین ویروس کشنده و پرسروصدایی در بالاترین آمار، در کل چین و جهان، کمتر از 2 هزار کشته داشته است، تا اینجا را قبول دارید؟

حالا برویم سراغ آنفلوآنزا؛ به‌نظر شما ویروس آنفلوآنزا فقط در سه ماه اخیر، در کشور آمریکا چند کشته داشته؟ صد نفر؟ هزار نفر؟ پنج‌هزار نفر؟ خیر!

طبق گزارش CDC آمریکا در چند ماه اخیر، فقط و فقط در کشور 330 میلیونی آمریکا، چند ده‌ میلیون مبتلا و بین 12 تا 16 هزار مرگ به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزا ثبت شده است!

لطفاً این عدد را چندبار بلند تکرار کنید! باور نمی‌کنید؟ حق دارید!

می‌دانستید کشته‌های آنفلوآنزا از هر طیف سنی هستند اما کشته‌های کرونا، طبق گزارش دکتر تاکایاما، فقط یک‌ درصد از افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را شامل می‌شود؟

می‌دانستید احتمال ابتلای شما به آنفلوآنزا و خدای‌نکرده مرگ، با تماس با یک آمریکایی، در مقایسه با ابتلا به کرونا و تماس با یک چینی یا هر فرد آلوده، چند ده‌ برابر است؟

اما با وجود این، آیا پروازهای آمریکا محدود شدند؟ آیا آمریکا قرنطینه شده است؟ آیا کسی جرأت اعتراض به این وضعیت را دارد؟!

به‌گفته دکتر توموکی(همکارم)، رسانه‌های دنیا حواس مردم را به کرونا منعطف کردند و مردم خطر بزرگتر و جدی‌تر آنفلوآنزا را به‌کلی فراموش کردند!

آیا می‌دانستید اقتصاد چین آن‌قدر بزرگ و قوی است که اگر زمین بخورد، علاوه بر باز شدن راه برای غرب، بسیاری از اقتصادهای آسیا، از جمله همین ژاپن را به ورشکستگی و نابودی می‌کشاند؟ مردم و دولت ژاپن تازه متوجه خطر شده‌اند و سعی می‌کنند هیجان کاذب کرونا را کنترل کنند، گرچه خیلی دیر است؛ آمار توریست‌های چینی در تمام دنیا و ژاپن، سقوط کرده است و این یعنی زنگ خطر جدی؛ بازی‌های المپیک برای ژاپن، به‌دلیل نبود چین، پر از خسارت و ضرر خواهد بود.

اما علت مرگ‌و‌میر آنفلوآنزا در آمریکا چیست؟ مگر این بیماری دارو ندارد؟ دارد! اما چون آمریکا یکی از بدترین سیستم‌های خدمات پزشکی و بیمه‌ای در جهان را دارد و هزینه‌هایی مثل استفاده از آمبولانس آن‌قدر قیمت وحشتناکی دارد که گاهی برای خانواده‌ها، مرگ عزیزان، راحت‌تر از استفاده از آمبولانس و خدمات بیمارستانی است!

آمار CDC آمریکا را دوباره نگاه کنید! و وعده‌های کاندیداهای آمریکایی برای ارائه خدمات پزشکی و «بیمه برای همه»(!) در صورتی که در چین کمونیستی، تمام مردم بدون استثنا تحت پوشش بیمه هستند! قویاً اعتقاد دارم کشور چین و کلاً مردم دنیا در بحث بیماری کرونا، دچار یک بازی سیاسی ــ اقتصادی بسیار کثیف آمریکا شده‌اند."



تاريخ : دو شنبه 2 تير 1399برچسب:, | 12:43 | نويسنده : مسعود |

 

خبرمهم: یک سنگ بزرگ فضایی امشب (یکشنبه) به فاصله نسبتا نزدیکی از زمین خواهد رسید، اما ابزار جدید ناسا نشان داده که خطری از جانب این سیارک، زمین را تهدید نخواهد کرد.

به گزارش بخش فناوری سایت خبرمهم،  به نقل از ان.پی.آر، این ابزار که یک برنامه رایانه‌ای موسوم به “اسکوت” (Scout) است، در حال حاضر در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا در حال آزمایش است.

این برنامه مشابه یک سیستم هشدار مزاحم سماوی است که بطور مداوم داده‌های تلسکوپ‌ها را به دنبال گزارش‌هایی از اجسام نزدیک زمین اسکن می‌کند. در صورتی که گزارشی در این مورد پیدا شود، این برنامه به سرعت محاسباتی در مورد در خطر بودن زمین انجام می‌دهد و سایر تلسکوپ‌ها را به رصد پیگیرانه برای وجود خطر احتمالی می‌گمارد.

ناسا به اجاره چندین تسلکوپ در سراسر جهان برای اسکن آسمان در شب پرداخته تا سیارک‌ها و دنباله‌دارهای نزدیک زمین را رصد کنند. این تلسکوپ‌ها حداقل پنج سیارک را در هر شب شناسایی می‌کنند و سپس برنامه اسکوت به انجام محاسبه در مورد میزان خطر برخورد آن‌ها با زمین می‌پردازد.

سیارکی که امشب از کنار زمین خواهد گذشت، ابتدا در ۲۵ اکتبر توسط تلسکوپ Pan-STARRS در هاوایی کشف شده بود. چند ساعت بعد، اطلاعات اولیه در مورد آن روی سایت مرکز سیاره‌های کوچک در رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونین ارسال شد. سپس اسکوت محاسبات سریع خود بر روی این داده‌ها آغاز کرده و نشان داد که این سیارک به سمت زمین در حال حرکت است اما با فاصله نزدیک به ۵۰۰ هزار کیلومتر از کنار سیاره عبور خواهد کرد.

رصد سه تلسکوپ دیگر بر این یافته‌ها صحه گذاشت و ستاره‌شناسان همچنین توانسته‌اند جزئیات بیشتری در مورد این سیاره پیدا کنند. برای مثال، اندازه این سنگ فضایی بین دو تا ۲۵ متر است.

سیستم اسکوت هنوز در حال آزمایش است و اواخر سال جاری به مرحله عملیاتی خواهد رسید./ایسنا



تاريخ : دو شنبه 2 تير 1399برچسب:, | 12:43 | نويسنده : مسعود |

 

خبرمهم: قیمت هر برگ تسهیلات مسکن در سال جدید افزایش چشمگیری داشته و در فروردین و اردیبهشت‌ امسال به ۸۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ابتدای اردیبهشت‌ماه افزایش دو برابری داشته است. اتفاقی که فرابورس علت آن را افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن و همچنین روزهای پرمعامله بازار مسکن می‌داند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مروری بر قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که قیمت این اوراق از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون افزایش چشمگیری داشته است. براین اساس و طبق آخرین قیمت‌ها زوج‌های تهرانی برای تهیه وام ۲۴۰ میلیونی مسکن و جعاله در حال حاضر باید ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند در حالی که این میزان در ابتدای اردیبهشت‌ماه ۲۲ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان بود. به عبارت دیگر قیمت اوراق مسکن در ۴۰ روز بیش از ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

در این راستا و بر اساس اطلاعاتی که فرابورس  حاکی از آن است که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ با افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن قیمت اوراق به حدود ۶۰ هزار تومان رسید، اما دلیل قیمت‌های بالای این روزها هم این است که معمولا ماه‌های اردیبهشت، شهریور و اسفندماه بازه‌های زمانی پرمعامله در بازار مسکن محسوب می‌شود هر چند در برخی سال‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و تاثیرگذاری بازارهای رقیب بازه‌های سنتی رونق مسکن تغییر کرده است.

این اطلاعات می‌گویند افزایش سقف وام جعاله از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان نیز انگیزه خرید اوراق تسهیلات مسکن و افزایش تقاضا و قیمت آن را در پی داشته است.بر این اساس فرابورس اولین تسه سال ۱۳۹۹ با گشایش نماد تسه ۹۹۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین‌ماه امسال) در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ را آغاز کرد که این قیمت نیز با میانگین ۴۶ هزار و ۳۶۰ تومان کشف شد.

بر اساس این گزارش شورای پول و اعتبار در سوم دی‌ماه سال گذشته افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، استفاده از تسهیلات مسکن را تصویب کرد. این تسهیلات در تهران به صورت انفرادی تا ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین این نوع وام در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز به صورت انفرادی ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین تا ۱۶۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری تا ۶۰ میلیون تومان به صورت فردی و ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین افزایش یافته است.

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات جعاله از محل منابع داخلی بانک‌ها توسط بانک مسکن و بانک‌های تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم و بدون سپرده) تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت وام جعاله قبلا ۲۰ میلیون تومان بود./ایسنا



تاريخ : دو شنبه 2 تير 1399برچسب:, | 12:42 | نويسنده : مسعود |